GREAT BRITAIN
The British Isles lying off the north-western coast of the continent of Europe are composed of two large islands, Great Britain and Ireland, and a number of small islands. The official title of the country is the United Kingdom of Great Britain and Northern Ireland.The United Kingdom includes England, Wales, Scotland and Northrn Ireland. England, the southern and central part of the island, forms the main part of the entire country. Wales lies on the mountainous peninsula in the west. Politically Wales is a part of England and has no independent government. Scotland is in the northern part of the island. Its original inhabitants are of Celtic origin. In the past Scotland was an independent kingdom and up to the present time maintains certain autonomy. Northern Ireland is a part of the United Kingdom as an autonomous region with its own Parliament. Great Britain is surrounded by water. It has an insular climate. The summers are cooler and the winters are warmer than in central Europe. The warm Gulf Stream washes the coasts of the British Isles and gives the country a mild climate. The climate on the continent is not so mild as that of England. The best season is spring. In the lovely month of May the weather is the finest. The insular climate is also moister than the continental climate. It rains very often in England. In London, for instance, it rains more than a hundred and eighty days in the year, and in winter the brown London fog comes very often. The London fog as thick as peasoup is an extraordinary thing.
1. Прочитайте текст и письменно ответьте по-английски на вопросы, следующие за текстом.
What parts does Great Britain consists of?
What are the main islands of Great Britain?
Which season is the best in England?
Does it often rain in England?
2. Выпишите из текста существительные в единственном числе и поставьте их во множественном числе.
3. Выпишите из текста предложные конструкции с предлогом of и переведите их на русский язык. Замените существительные с предлогом of существительными в притяжательном падеже.
4. Выпишите из текста прилагательные и наречия, переведите их на русский язык и образуйте степени сравнения.
1. Найдите в тексте и переведите на русский язык предложения, в которых употреблены местоимения. Укажите, к какой группе они относятся (личные, притяжательные, указательные, вопросительные, относительные).
6. Переведите письменно текст контрольной работы № 2 на русский язык. При переводе пользуйтесь англо-русским словарем.
Контрольно-тренировочные упражнения
1. Напишите следующие существительные во мн.ч. Укажите, в каких случаях суффикс мн.числа произносится как [s], [z], [iz]
Student
Party
Chair
Ring
Glass
Face
Leaf
fat
time
way
University
language
wing
salt
Energy
design
book
problem
Dictionary
class
change
Subject
speech
rule
2. Замените существительные с предлогом of существительными в притяжательном падеже:
3. Переведите следующие словосочетания на английский язык, употребляя притяжательный падеж:
4. Образуйте степени сравнения следующих прилагательных и наречий с помощью суффиксов:
5. Заполните пропуски притяжательными местоимениями, соответствующими личным местоимениям:
6. Употребите нужную форму личных местоимений:
7. Употребите нужную форму притяжательных местоимений:
8. Напишите следующие предложения в вопросительной (общий и специальный вопросы) и отрицательной формах:
9. Заполнить пропуски глаголом to have, употребляя соответствующую форму настоящего, прошедшего времени. Напишите предложения в вопросительной (общей и специальный вопрос) и отрицательной формах:
10. Напишите предложения в вопросительной (общей и специальный вопрос) и отрицательной формах:
We were pleased to receive your letter
The door of the office was open
The wind last night was very strong
He and his brother were sick two days ago
There were few passengers in the compartment
There was a very interesting lecture last Monday
There were two examinations last spring
There was a large picture in her room
11. Заполните пропуски глаголом to be, употребляя соответствующую форму будущего времени. Напишите предложения в вопросительной (общей и специальный вопрос) и отрицательной формах:
12. Преобразуйте следующие предложения в вопросительные и отрицательные:
13. Перевести на английский:
14. Раскройте скобки, используя необходимую по смыслу форму глаголов to be и to have:
15. Вставьте подходящие по смыслу глаголы to be и to have в нужной форме: